Dvacet let firmy LUMCO

Martin Lukáš:

„Psal se datum 9. 3. 2004, kdy byla založena má firma. Firma, která v prvopočátku měla jen obchodovat s dovozovým levným polským nábytkem. Firma, které jsme po dlouhém přemýšlení pojmenovali LUMCO, složené z mého jména a koncovky z anglického překladu společnost.

LUMCO je tedy složeno z LU (Lukáš), M (Martin),  CO (Company)

Jako první a prozatím  jediný  zaměstnanec vlastní firmy jsem začal s dovozem
a distribucí nábytku  polského výrobce značky BRW, který vyrábí převážně sektorový skříňový nábytek. Využil jsem pár prodejních míst, které zbyly po mém bývalém zaměstnavateli, který již nechtěl v tomto oboru dále pokračovat
a začal je kontaktovat s nabídkou spolupráce.

První objednávky přišly a já mohl začít s vysněnou novou firmou pracovat.  Mé začátky podnikání se odehrávaly v garáži mých rodičů, kde jsem měl pomyslné sklady. No sklady.  Vše, co jsem dovezl  z Polska jsem zde ručně z auta vyložil, roztřídil a opět podle objednávek naložil zpět na půjčené auto. Mezitím. co já vykládal a nakládal, manželka mi připravovala fakturaci, obvolávala zákazníky
a řešila většinu kancelářské práce.

Můj život se tímto proměnil na řidiče, skladníka, fakturanta, obchodníka
a mnoho dalších profesí sloučených v jedné osobě.

Po pár měsících od začátku již nebylo možné si stále dokola půjčovat dodávku od známých a tak jsem musel pořídit své první nákladní firemní auto na leasing. Bylo to bazarové Iveco Daily max 35 S 13 s tažným zařízením.

V roce 2005 jsem s nárůstem objednávek a rozšíření prodejních míst  po ČR koupil ještě pěti metrový vlek. Tímto jsem byl schopen pobrat cca 4 palety nábytku najednou.

Na poptávku mých zákazníků jsem začal sortiment rozšiřovat o pohovky, křesla
a sedací soupravy. Toto však již nebylo možné řešit v garáži a tak jsme pronajali část staré fabriky v Novém Městě nad Metují na skladovací prostory.

Rok 2005 byl pro firmu krokem dopředu, ale také do té doby pro mne do neznáma. Museli jsme s manželkou řešit nástup prvních nových zaměstnanců do kanceláře, přijali nového obchodního zástupce a koupit mu opět na leasing nové osobní auto a s nárůstem prodejů i  první nákladní skříňové auto. Bylo to opět Iveco, ale již 7,5 t eurocargo s hydraulickým čelem (tyto jsme v následujících třech letech koupili ještě další dvě.

No a aby toho nebylo málo, 10. 9. 2005 se nám ještě k tomu všemu narodila naše dcera Lucka.

Objednávky se hrnuly, já přestal jezdit do Polska pro zboží a začali jsme řešit postupně transporty po kamionech a ze mne se stal obchodník, manager samouk.

29. 5. 2007 se nám narodil syn Matěj.  Vše jsme zvládali s vypětím všech sil. Manželka se starala o chod domácnosti a malé děti, za což jí patří obrovské poděkování a já měl volné ruce na chod firmy.

Do toho všeho jsme ještě svépomocí stavěli rodinný dům,  přijali druhého obchodního zástupce a dalšího řidiče.

Pak přišel rok 2009, na který nevzpomínám zrovna nejraději. Byl to, ale rok, který mi na jednu stranu hodně vzal, ale na tu druhou velice moc dal. Byl to rok, kdy mi lékaři diagnostikovali rakovinu lymfatických žláz. Já nastoupil v průběhu května na léčbu do FN HK. Firmu jsem řídil po telefonech, mailech
a z obchodního života se téměř stáhl. Vše zajišťovali převážně zaměstnanci sami, za což jim patří obrovské poděkování. Já měl čas na odpočinek a při každé návštěvě ve firmě se na mě všichni usmívali.

Jednoduše mi rok 2009 ukázal v souladu s mým tělem, že není možné obětovat vše jen práci, obchodu, ale že se  tělo i mysl musí regenerovat a odpočinout, což jsem do této chvíle nechtěl pochopit. Mé tělo si řeklo samo: „DOST,  takto to dále nelze dělat.“

Nicméně jsme se ještě v tomto roce během léta přestěhovali z Nového Města nad Metují do nových skladovacích prostor v České Skalici, kde jsme měli k dispozici 2000 m2 skladovacích prostor s nákladními rampami.

Toto zázemí nám umožňovalo dále rozšiřovat sortiment nabízeného zboží
a zaměstnanců.

V roce 2010 k nám do kanceláře nastoupila paní Lenka Vlčková, která nejdříve zajišťovala vyřizování objednávek s obchodníky a od srpna 2011, když  jsme zahájili vlastí výrobu sedacího nábytku, měla na starosti zásobování výroby PUR pěnami , látkami a komunikaci se zákazníky.

Jak jsem již předeslal, rok 2011 byl pro nás do značné míry přelomový. Začala výroba vlastních sedacích souprav. Jako první jsme začali s výrobou sedací soupravy Olívie, následovali modely David, Leona, …

Mezi prvními čalouníky byl Tomek Harc. Čalouník, který s námi prošel přes všechny počáteční problémy s výrobou dodnes.

V roce 2012 na nás začala doléhat ekonomická krize, spíše její rádo by léčení v podobě vládních balíčků, které nás poznamenalo na další roky dopředu.

Celkovým postupným oživením ekonomiky a novým impulsem do života firmy byl rok 2016, kdy se nám podařilo vysoutěžit zakázku na vybavení zrekonstruované kancelářské budovy pro firmu AGRO CZ a.s.  Tímto krokem jsme nastartovali další rozvoj firmy a urychlili prozatím pozvolný přechod od velkoobchodu k samostatné výrobě.

Začátkem roku 2017 jsme po delší úvaze zakoupili nový střihací stroj na látky od německého výrobce Bullmer, čímž jsme posunuli přesnost našich výrobků  výrazným krokem vpřed.

V průběhu roku 2018 se nám podařilo v součinnosti s Královehradeckým krajem otevřít nový učební obor čalouník na odborném učilišti v Jaroměři s myšlenkou vyučit si postupně vlastní kvalifikované zaměstnance.

Počátkem roku 2019 jsme začali uvažovat o nové truhlárně na výrobu koster pro naše výrobky. Tento záměr jsme naplno rozjeli v květnu 2019, kdy nám přišly první tři základní dřevoobráběcí stroje.

Rok 2020 byl ve znamení Covidu. Tento rok byl jedním z nejhorších v historii firmy. Lidé byli doma, zakázky se zastavovaly, až jsme byli donuceni část zaměstnanců propustit. Tento rok jsme vážně uvažovali o ukončení firmy .

Oživení ale přišlo v roce 2021. Uvolnila se veškerá proticovidová opatření a lidé začali značně nakupovat ve velkém. Naše výroba byla naplněna na několik týdnů dopředu.

V roce 2022 jsme získali další zakázku na lázeňský dům a restauraci. Následně jsme vstoupili do jednání pro společnost, zajišťující vybavení showroomů pro automobilový segment.  Zde jsme začali vyvíjet a následně vyrábět čalouněný sedací nábytek. Pro společnost zajišťující vybavení interiérů hotelů jsme jako pilotní projekt vyvinuli a dodali čalouněné lavice do Hotelu Duo na Pražském Proseku, dále pro hotel Carol jsme vyvinuli a dodali sedací část do recepce.

Během roku 2023 dochází vlivem další ekonomicko-energetické krizi k významnému poklesu zakázek v oblasti čalouněných sedacích souprav. Toto se nám však daří zvládat díky automotivu, začali jsme dělat více atypových sedaček pro naše zákazníky a naceňují se další poptávky, které se nám podaří získat na počátku roku 2024.

Následující rok 2024 jsme získali zakázku na vybavení hotelu Leonardo  v Praze nedaleko Klubu Lávka u Karlova mostu. Usilujeme o výrobu pro německý trh. Máme opět dělat další hotelový dům pro Lázně Lipová, naceňují se další poptávky.“

Každá výzva, kterou jsme zažili, nás posílila a připravila o to lépe na budoucnost. Jsme vděční všem našim skvělým zaměstnancům, prodejcům a věrným zákazníkům, kteří nás provázeli po celou tu dobu. Děkujeme vám za vaši neocenitelnou podporu a věrnost.
Dvacet let je opravdu ohromný úspěch a my se těšíme na další roky plné inovací, radosti a společného růstu. Bez vás by to nebylo možné!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *